United Airlines uçaktan attığı yolcusu için ceza almayacak

0

ABD’nin en büyük hava yolu şirketlerinden United Airlines, Chicago’da bir yolcusunu darp ederek ve sürükleyerek uçaktan zorla indirmesine rağmen ABD Ulaştırma Bakanlığı, United Airlines’a herhangi bir ceza vermedi

Hakan BAŞPINAR – Forum USA

ABD merkezli United Airlines’ın “overlooked” uygulaması kapsamında sattığı çifte biletler, havayolu şirketinin 9 Nisan 2017 Pazar günü Chicago’dan Kentucky eyaletinin Louisville şehrine gidecek olan uçuşunda skandala neden olmuştu. Havayolu şirketinin sattığı fazla biletlerden dolayı uçakta kendi çalışanlarına yer kalmamıştı. Yolculardan 800 dolar tazminat karşılığında bir sonraki uçuşu beklemeleri teklif edilmişti. Ancak kimse uçaktan gönüllü inmek istemedi ve şirket yetkilileri kendi seçtikleri 4 kişiyi uçaktan inmeye zorlamıştı.  Vietnam kökenli ABD vatandaşı Dr. David Dao da bunlardan biriydi ve ertesi gün işinin olduğu gerekçesiyle uçaktan inmeyi reddedince darp edilerek zorla uçaktan indirilmişti. 69 yaşındaki Dao’nun avukatı olay sonrasında yaptığı açıklamada, müvekkilinin burnunun kırıldığını, iki ön dişini kaybettiğini ve olay sırasında beyin sarsıntısı geçirdiğini söylemişti.

Olay anı, uçaktaki diğer yolcular tarafından kayıt edilmişti ve sosyal medyada milyonlarca kez izlenmişti.

Munoz: Standart bir uygulamadır

United Airlines şirketinin CEO’su Oscar Munoz, meydana gelen insanlık dışı bu olaya rağmen şirket çalışanlarının görevini yaptığını söyleyerek şirket personellerini savunmuştu.

Munoz konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “Böyle bir olay yaşandığı için üzgünüm. Ancak uçakta havayolu personeline yer kalmadığı durumlarda yolcuların başka bir sefere aktarılması ‘standart bir uygulama’dır.” diyerek gerçekleşen şiddet olayını normalleştirmişti.

Dr. Dao’nun başına gelen bu talihsiz olay üzerine, United Airlines politikasını değiştirdiğini söyleyerek bundan sonra uçağa binen hiçbir yolcunun indirilmeyeceğini, değişiklik işlemlerinin uçağa alım başlamadan önce yapılacağını belirtmişti.

ABD Ulaştırma Bakanlığı: İhlale ilişkin yeterli kanıt yok

ABD Ulaştırma Bakanlığı, Chicago’daki 9 Nisan olayında United Airlines’ın Dr. David Dao’nun sivil haklarını ihlal ettiğine dair hiçbir kanıt bulunmadığını söyledi. Ayrıca Bakanlık yaptığı resmi açıklamada, Havayolu şirketinin yolcularına şiddet uygulayarak kuralları ihlal ettiğine dair yeterli kanıt olmadığını belirtti.

Hudson: Kelimenin tam anlamıyla korkunç

Bir savuma grubu olan Flyers Rights’ın Başkanı Paul Hudson, Ulaştırma Bakanlığı’nın aldığı kararı eleştirdi ve Bakanlığa nasıl bu kadar hızlı soruşturma gerçekleştirdiklerini sordu. Hudson, Dr. Dao’ya karşı uygulanan kaba kuvveti, “kelimenin tam anlamıyla korkunç” olarak nitelendirdi.

Konuyla ilgili ABD Ulaştırma Bakanlığı’nın 12 Mayıs’ta United Airlines’a gönderdiği 2 sayfalık yazıda, Bakanlığın soruşturmasını tamamladığı ve Chicago Havaalanı güvenlik görevlilerinin eylemlerini incelemenin polisin görev alanına girdiği ve Ulaştırma Bakanlığı’nın polisin hizmet alanına giren konularda inceleme yapamayacağı yer aldı.

Workie: Soruşturma için Tüketici Koruma Kanunu ‘sürekli’ olarak ihlal edilmeli

United Airlines’a yazılan 2 sayfalık mektupta, Ulaştırma Bakanlığı Genel Sekreter Yardımcısı Blane Workie, “Bir havayolu şirketi sürekli ve açık olarak Tüketici Koruma Kanunu’nu ihlal ediyorsa kurumumuz ancak o zaman harekete geçer. Bu nedenle bu konu hakkında soruşturma yapmak için yetkili olmadığımıza karar verdik” dedi.

Workie, “United, olayda yer alan başka bir yolcu için tazminat hesaplamasındaki bir hatayı düzeltti. Dao ve karısı tıbbı yardım almak için havaalanından çıktıklarından dolayı United, onlara haklarıyla ilgili gerekli bildirimi yapamadı.” diyerek United Airlines’ı haklı göstermeye çalışan açıklamada bulundu.

United Airlines Küresel İletişim Genel Müdürü Megan McCarthy konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “Bu olay asla olmamalıydı. United Airlines, olay sonrası Nisan ayında kamuoyuna duyurduğu ve yapmayı taahhüt ettiği maddeleri uygulamaktadır.” dedi. McCarthy, şirket politikasındaki iyileştirme yönündeki değişiklikleri uygulamaya başladıklarını ve 1 Mayıs’tan itibaren yolculara yönelik şiddetin %90 oranında azaldığını belitti.

CEVAP VER